Breng de competitie naar je voetbaltraining

In een tijd waarin georganiseerde voetbalcompetities stilliggen, zagen we de kans om het competitiegevoel naar pleintjes, veldjes en voetbaltrainingen te brengen. Daarom zijn we, samen met Remco Nieuwenhuis, gestart met Cuppie.

Forty &

Status

We onderzoeken mogelijke samenwerkingsverbanden met verschillende organisaties om samen een simulatie uit te voeren.

Deliverables

Gevalideerd probleem; gevalideerde doelgroep; concept design; landingspagina

Bigger Picture

Voetballen is de grootste sport van Nederland. Naast voetballen in georganiseerd verband wordt er bijna 24 uur per dag op pleintjes, veldjes, in kooien en op voetbaltrainingen losse potjes gespeeld. Potjes die ertoe doen, en die ook zo beleefd mogen worden. Helemaal nu er geen georganiseerde competitie is om aan mee te doen.

Uitdaging

Hoe brengen we competitiegevoel naar vrijblijvende voetbalpotjes?

Probleem

Op welk probleem focusten we ons?

Een los potje voetbal wordt veel minder fanatiek beleefd dan een toernooi of competitie. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat de trainingsopkomst lager is dan tijdens een wedstrijd. Dat een vrijblijvend potje laks wordt gespeeld, of dat iemand balletjes afwacht voor de goal. Die laksheid haalt de intensiteit weg. Met minder spanning, plezier en intensiteit tot gevolg.

Oplossing

Met welke oplossingen kwamen we?

Een schreeuwende trainer, klagende aanvoerder of tackle om de boel op scherp te zetten werkt vaak averechts. In interviews vonden we dat ‘teamgevoel’ (en daarmee een gemeenschappelijk doel), ‘gelijke sterkte’ en ‘het gevoel dat je iets kunt winnen’ belangrijke drijfveren zijn om een wedstrijd intensiever te beleven. Drie factoren die vrijwel altijd aanwezig zijn in iedere reguliere competitie. Tijd om die elementen toe te voegen aan ieder potje, dat waar dan ook gespeeld wordt. Die oplossing werd Cuppie.

No items found.
Simulatie

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

We maakten een landingspagina van Cuppie. Deze bestond uit blokken die ieder een deel van de propositie benadrukten. In interviews achterhaalden we welke onderdelen van de propositie pasten bij de behoeftes van de doelgroep. De uitkomsten daarvan werden verwerkt in een verbeterd concept, dat we vervolgens opnieuw voorlegden aan de doelgroep. Ditmaal niet in onderdelen, maar als complete propositie. Op de landingspagina konden bezoekers aangeven of zij Cuppie in hun stad wilden uitproberen. De landingspagina bereikte 71 personen en daarvan gaven 27 mensen aan dat zij Cuppie graag wilden uitproberen in hun stad. Een uitstekende conversie van 38% die ons voldoende reden gaf om door te ontwikkel

Pilot

Hoe ging de test met het MVP?

Groei

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Tot hier

Meer weten?
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Owen
Team
Forty team

Owen Thijssen

Service/UX designer
In samenwerking met
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.