Samen met een groot mediabedrijf hebben we een concept uitgewerkt en getest dat kijkers beter informeert over het media aanbod en ze helpt om content te ontdekken buiten hun bubbel.
De wenselijkheid van het concept is gevalideerd en wordt opgenomen als visie. De eerste versie van het concept staat live in een testomgeving!
Pluriform aanbevelen staat al een geruime tijd op de strategische agenda van het mediabedrijf. Het doel van pluriform aanbevelen is om gebruikers te verleiden meer relevante content tot zich te nemen die ze normaal niet zouden zoeken of tegenkomen en daarmee hun horizon te verbreden. Door verschillende perspectieven tot zich te krijgen, zijn gebruikers beter geïnformeerd en kunnen ze zo beter bijdragen aan de democratie.
Er is steeds meer verdeeldheid in de wereld. Een oorzaak daarvan is de digitale funnel waarin mensen alleen maar hetzelfde te zien of te horen krijgen. Dit heeft als gevolg dat mensen beperkt worden tot hun eigen mening en een vertekend beeld hebben van de realiteit. Om polarisatie te doorbreken is het van belang ze meer diverse, maar ook relevante, content te laten zien.
Het idee rondom pluriform aanbevelen kwam uit een hackathon. Vervolgens hebben we door middel van kwalitatief onderzoek een concept rondom een nieuwe zoek-journey bedacht en getest. Gebruikers konden aangeven in welke stemming ze waren en aan de hand daarvan kregen ze een selectie content voorgeschoteld waaruit ze konden kiezen. Op deze manier konden ze content kiezen die relateerde aan hun stemming op dat moment.
We hebben twee experimenten uitgevoerd met twee verschillende prototypes om het concept op grotere schaal te valideren. De respondenten konden via het prototype een programma kiezen waarna ze werden doorgestuurd naar een vragenlijst. Het klikgedrag van de respondenten konden we daardoor vergelijken met de antwoorden van de vragenlijst. De resultaten waren veelbelovend! 31% van de respondenten koos een programma via het nieuwe concept.
Door de hoopvolle resultaten is het concept naar de volgende fase getild. Op dit moment wordt een MVP getest in een live testomgeving.
Door de hoopvolle resultaten is het concept naar de volgende fase getild. Op dit moment wordt een MVP getest in een live testomgeving.
Kom maar door met die uitdagingen!
Sacha Boekelder