Laadpaalkleven aanpakken met gedragsverandering

Samen met onze collega’s van Lightbase verkenden we de wereld van elektrische rijders (EV rijders), op zoek naar manieren om laadpalen zo optimaal mogelijk te kunnen laten gebruiken.

Forty &

Status

We zijn momenteel bezig met het verkennen van potentiële samenwerkingen met grote Europese energiemaatschappijen, om zo samen een pilot te kunnen draaien.

Deliverables

Gevalideerd probleem; gevalideerde doelgroep; gevalideerde oplossing; landingspagina; bewijs van koopintentie

Bigger Picture

Het aantal EV rijders in Nederland groeit gestaag en daarmee ook de vraag naar oplaadpunten. Toch is het simpelweg plaatsenvan meer laadpalen niet de oplossing. Er hangt een prijskaartje aan de palen zelf en daarnaast gaan plekken met laadpalen ten kosten van normale parkeerplekken. In de meeste gevallen is het beter om te kijken naar hoe we het 'laadpaalkleven tegen kunnen gaan, zodat je de huidige laadpalen efficiënter kan inzetten. Het gebeurt nu te vaak dat elektrische auto’s de laadpunten onnodig bezet houden terwijl andere EV rijders wachten op een plekje.

Uitdaging

Hoe kunnen we het ‘kleefgedrag’ van EV rijders bij publieke en private laadpunten positief veranderen?

Probleem

Op welk probleem focusten we ons?

Om focus aan te brengen binnen de clusters aan problemen besloten we om ons in eerste instantie te richten op bedrijven die willen meedoen als stakeholder. Veel bedrijven willen elektrisch rijden namelijk stimuleren, maar dat betekent ook dat de vraag naar laadpunten op hun parkeerterrein toeneemt. EV rijders hebben vaak niet door dat ze onnodig laadpalen bezet houden en dat hun collega’s op een plekje wachten. Voor andere elektrische rijders is het misschien lastig om gedurende een drukke dag hun auto te verplaatsen. En misschien zijn er niet eens normale parkeerplekken beschikbaar.

Oplossing

Met welke oplossingen kwamen we?

Veel bedrijven gebruiken middelen als WhatsApp groepen om bewustzijn onder EV rijders te creëren omtrent de beschikbaarheid van laadpunten. Ondanks de goede bedoelingen van deze groepen zijn ze verre van ideaal. De chatgesprekken zijn vaak chaotisch en subjectief en ze leiden veel mensen af van hun werk. Om dit laatste te voorkomen hebben we een oplossing ontworpen waarin het laadpunt zelf alle communicatie leidt. Een app geeft de EV rijders een overzicht van de laadstatus van hun elektrische auto en de beschikbaarheid van en vraag naar laadpalen op elk moment van de dag. Een scorebord en andere onderdelen in de app zijn ontworpen om positief gedrag te stimuleren.

No items found.
Simulatie

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Pilot

Hoe ging de test met het MVP?

Groei

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Tot hier

Meer weten?
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Jan-Willem
Team
Forty team

Owen Thijssen

Service/UX designer

Jan-Willem van Beek

CEO
In samenwerking met
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.