Ouderschap makkelijker maken met luiers op abonnement

In samenwerking met het Innovation Lab van HEMA hebben we abonnementsmodellen onderzocht om meer klanten te binden en de klantervaring te verbeteren. Eén van onze initiatieven: ‘De Schone Billen Box’ (of ‘Babybox’) is medio 2020 gelanceerd als HEMA's eerste business model voor abonnementen.

Forty &

Status

De pilot is live! En daar zijn we erg trots op.

Deliverables

Gevalideerd probleem, gevalideerde doelgroep, gevalideerde oplossing, concept design, landingspagina, bewijs van koopintentie

Bigger Picture

Abonnementsmodellen kunnen klanten alomvattende oplossingen bieden en een constante bron van inkomsten voor de organisatie zijn. Jonge ouders zijn hiervoor een interessante doelgroep. Samen met de behoeften van hun baby kunnen ze het volledige assortiment HEMA-producten herontdekken. Na uitgebreid gebruikersonderzoek en het definiëren van een werkbare strategie, zijn twee concepten getest. Eén concept ging door naar de simulatiefase.

Uitdaging

Hoe kunnen we drukke jonge ouders helpen door middel van nieuwe producten en diensten?

Probleem

Op welk probleem focusten we ons?

‘Nieuwe ouders’ is nog steeds een zeer brede doelgroep. Daarom hebben we een onderscheid gemaakt tussen twee groepen: zwangere vrouwen en jonge ouders. Zwangere vrouwen zijn vaak erg onzeker over wat ze nodig zullen hebben als de baby arriveert, terwijl jonge ouders die al twee of meer kinderen hebben, voor een hectisch en druk vooruitzicht staan, waarbij werk, kinderen en een sociaal leven vaak niet in balans zijn.

Oplossing

Met welke oplossingen kwamen we?

We hebben twee concepten bedacht met een nieuw business model voor HEMA: abonnementen. De eerste was een lease model voor dure baby producten die maar een beperkte tijd worden gebruikt. Het tweede concept ging over het periodiek leveren van babyverzorgingsproducten aan de deur. Beide concepten zijn getest middels een paneldiscussie. Het tweede concept had de meeste potentie: de Schone Billen Box.

No items found.
Simulatie

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

In samenwerking met HEMA hebben we het concept uitgewerkt tot een landingspagina om de propositie in de markt te testen op koopintentie. Hier hebben we de propositie toegelicht, USP's gekozen en een prijsstrategie aangepast voor drie kanalen: website, e-mail en SEA. Bezoekers die zich inschreven voor een pilot belden we op om erachter te komen wat hun aantrok in het abonnementsmodel.

Pilot

Hoe ging de test met het MVP?

Groei

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Tot hier

De resultaten waren ronduit spectaculair. We waren nog maar net begonnen met de test of mensen vroegen al waar en wanneer ze zich bij deze nieuwe dienst konden aansluiten. Hun enthousiasme was ook zichtbaar tijdens de simulatiefase: 15,4% van alle bezoekers is geïnteresseerd in de dienst (het gemiddelde voor retail en e-commerce ligt normaal een stuk lager)!

Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Owen
Team
Forty team

Ruben Verbaan

Innovation strategist & junior partner

Owen Thijssen

Service/UX designer

Jan-Willem van Beek

CEO
In samenwerking met

Marco Smit | HEMA ; Wessel Kroon | HEMA ; Karin Huyzer | HEMA ; Sarah Räkers | Greenberry ; Ellis Marsman | Greenberry ; Alain Dujardin | Greenberry

Terug naar overzicht