Wachttijden verkorten voor Click & Collect

In samenwerking met HEMA's Digital Innovation Lab bouwen we aan een schaalbare digitale oplossing om de Click & Collect-service voor zowel klanten als winkelmedewerkers te verbeteren.

Forty &

Status

De toepassing wordt nu geschaald. Door vaak contact te hebben met de eindgebruiker blijven we het product verbeteren.

Deliverables

Gevalideerd probleem; gevalideerde doelgroep; gevalideerde oplossing; concept design; gevalideerde MVP; gevalideerde business case; bewijs van schaalbaarheid

Bigger Picture

HEMA biedt een Click & Collect-service aan aan haar klanten die graag online winkelen. Klanten kunnen producten bestellen via de website van HEMA en de optie kiezen om hun bestelling in één van de winkels op te halen. Deze service is in de loop der jaren steeds populairder geworden. Door het groeiende aantal online bestellingen en afhalingen in de winkel is er echter een dringende behoefte aan meer efficiëntie, zowel vanuit het oogpunt van de klant als vanuit het oogpunt van de medewerkers.

Uitdaging

Hoe kunnen we de klantreis van online bestellen en ophalen in de winkel omzetten in een probleemloze ervaring?

Probleem

Op welk probleem focusten we ons?

We zijn dit project begonnen door diepgaand onderzoek te doen in de Click & Collect-context. We interviewden en observeerden medewerkers en klanten van HEMA-winkels. Na een analyse van onze data werd duidelijk dat het voor medewerkers een tijdrovend proces is om een pakket te vinden en op te halen. Ondertussen neemt de wachttijd voor klanten toe. Dit deed ons besluiten om een strategie te maken voor zowel medewerkers als klanten.

Oplossing

Met welke oplossingen kwamen we?

We hebben samen meerdere concepten ontworpen die zijn getest op hun wenselijkheid. Sommige concepten waren meer incrementeel en verbeterden de huidige Click & Collect-service van HEMA, terwijl andere radicaler waren en de hele ervaring opnieuw vormden. Een test onder gebruikers liet veel potentieel zien voor een concept dat de winkelmedewerkers ondersteunt via een dashboard-app, zodat ze de klant goed kunnen helpen.

No items found.
Simulatie

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

We hebben het concept verder uitgewerkt en aangescherpt tot een prototype. Dit prototype werd gebruikt in drie verschillende experimenten waarin we wilden uitzoeken hoe medewerkers het dashboard zouden gebruiken en welke functies nodig waren om klanten efficiënter te helpen. De resultaten waren erg positief waardoor we besloten door te gaan naar de pilot.

Pilot

Hoe ging de test met het MVP?

Met uitkomsten van de simulatiefase hebben we een minimale versie (MVP) van het concept gemaakt. Om snel en flexibel te kunnen bewegen hebben we alleen de belangrijkste features gebouwd. Eenvoudige technische oplossingen hielpen ons om de complexe IT-systemen van HEMA heen te werken. Nadat we de app op Zebra PDA's hadden gezet, werd deze gevoed met echte gegevens uit de twee pilot-winkels. De resultaten van de pilot lieten een aanzienlijke vermindering van de afhandelingstijd in vergelijking met de huidige situatie zien.

Groei

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Met uitkomsten van de simulatiefase hebben we een minimale versie (MVP) van het concept gemaakt. Om snel en flexibel te kunnen bewegen hebben we alleen de belangrijkste features gebouwd. Eenvoudige technische oplossingen hielpen ons om de complexe IT-systemen van HEMA heen te werken. Nadat we de app op Zebra PDA's hadden gezet, werd deze gevoed met echte gegevens uit de twee pilot-winkels. De resultaten van de pilot lieten een aanzienlijke vermindering van de afhandelingstijd in vergelijking met de huidige situatie zien.

Tot hier

Meer weten?
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Ruben
Team
Forty team

Ruben Verbaan

Innovation strategist & junior partner

Sara Schippers

Service/UX designer

Sacha Boekelder

Innovation strategist & junior partner
In samenwerking met

Martin Molenkamp | HEMA ; Ellis Marsman | Greenberry ; Sarah Räkers | Greenberry ; Alain Dujardin | Greenberry ; Chris Siegers | Greenberry ; Floris ten Hoven | Forty

Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.