Groei je venture met de pirate metrics

De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 16 waarin Fortier Matthijs Wijnands vertelt over de pirate metrics (het AAARRR framework) als basis voor je groeimotor.

Datum
17/5/2023
Leestijd

Ik stipte het al aan in mijn vorige blog: groeien als startup is iets anders dan marketing voor een groot bedrijf. Je moet immers ook in deze fase nog steeds leren wat wel en niet werkt. Tegelijkertijd heb je waarschijnlijk een beperkt budget. Daarom passen we in deze fase Growth Hacking methoden en principes toe. Door gebruik te maken van deze principes ben je in staat om in relatief korte tijd en met beperkte middelen exponentiële groei te realiseren. Hieronder gaan we in op de pirate metrics.

Wat is het AARRR framework?
De fase van groei is een lastige. En dan helpt het om te weten hoe je je gebruiker door de salesfunnel kunt trekken. Het AAARRR-model geeft je daarbij houvast. Het is ontwikkeld door Dave McClure, oud-PayPal-werknemer, en beschrijft de zes fases van het verkoopproces: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. Deze volgorde kan afhankelijk van je business model en customer journey verschillen. Retention kan bijvoorbeeld voor Revenue komen als mensen eerst gebruik maken van een gratis proefperiode van een service. Door de prestaties op elk van deze gebieden te volgen, krijg je inzicht in waar je succesvol bent en waar je je mogelijk moet verbeteren.

De zes fases van het AARRR-model
Awareness: hoeveel mensen bereik je?
In de awareness fase creëer je bewustwording rondom het probleem dat je oplost. Dit legt de fundering voor de rest van de funnel.

Acquisition: waar komen gebruikers vandaan?
Acquisition gaat erover of je mensen naar je website krijgt. Ofwel: ben je in staat om anonieme bezoekers te verleiden om jouw kanalen te bezoeken? Als je dat niet lukt, dan zit daar wellicht je bottleneck.

Activation: zijn gebruikers tevreden na de eerste ervaring?
Activation gaat er om of mensen een account aanmaken of een andere belangrijke eerste stap nemen.

Revenue: zijn mensen bereid te betalen voor je innovatie?
Revenue gaat erom of een klant een eerste aankoop doet. Wanneer er te weinig betalende klanten komen, kan het zijn dat je prijs te hoog is of je acquisitie-funnel niet optimaal.

Retention: komen mensen bij je terug?
Retention gaat erom of ze herhaalaankopen doen, of klant blijven bij een abonnement. Dat is belangrijk, want het is vijf tot vijfentwintig keer makkelijker om een bestaande gebruiker te behouden dan een nieuwe gebruiker te interesseren.

Referral: raden mensen je product aan?
De beste manier om nieuwe gebruikers te krijgen is door referrals. Het idee is dat je zo veel mogelijk gebruikers stimuleert om je product aan hun netwerk aan te raden. Hierdoor creëer je virale groei (iedere nieuwe gebruiker levert x nieuwe gebruikers op). Dit versnelt je impact enorm.

Groeistrategie ontwikkeling
Het AARRR framework laat dus in een oogopslag zien waar je je op moet focussen, welke punten in de funnel je aandacht verdienen. Als je acquisitie bijvoorbeeld sterk is, maar je retentie zwak, moet je misschien concentreren op het verbeteren van de klantervaring om het afhaken te verminderen. Als de referral zwak is, moet je wellicht je energie steken in het verbeteren van klanttevredenheid en loyaliteit. Hoe dan ook, dit model biedt je een krachtig instrument om je groeimotor te vinden en aan te zetten!

Meer weten? Download ons e-book!

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Matthijs

Geschreven door

No items found.
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.