Het bepalen van je groeistrategie

De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 15 waarin Fortier Matthijs Wijnands vertelt over het bepalen van je groeistrategie met behulp van de North Star Metric.

Datum
1/5/2023
Leestijd

Als het goed is, heb je nu je eerste MVP! Gefeliciteerd. Wat al die tijd in je hoofd zat, is nu concreet geworden, je hebt een werkend product gemaakt. Nu is het van belang dat je met jouw MVP een groeimotor zoekt en vindt met op wekelijkse basis sales en marketing gerelateerde experimenten die jou steeds meer leren over hoe gebruikers jouw product gebruiken en welke veranderingen er nodig zijn om je product echt onmisbaar te maken. En wat ons betreft laat je pas los als je betalende klanten hebt en 40 procent daarvan zegt niet meer zonder je product te kunnen.

Wat is een groeistrategie?
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Groeien als een startup is iets anders dan marketing voor een groot bedrijf. Je moet immers ook in deze fase nog steeds leren wat wel en niet werkt. Tegelijkertijd heb je waarschijnlijk een beperkt budget. Daarom passen we in deze fase Growth Hacking methoden en principes toe. Door gebruik te maken van deze principes ben je in staat om in relatief korte tijd en met beperkte middelen exponentiële groei te realiseren. Verwacht echter geen wonderen. Growth Hacking is geen magisch trucje, maar draait om het vergroten van je lerend vermogen door te experimenteren. Hoe meer je experimenteert, hoe meer je leert en hoe groter de kans is dat je erachter komt wat nodig is om je venture te laten groeien en uiteindelijk product-market fit te bereiken.

Groeistrategie bepalen: North Star Metric
Om deze experimenten goed op te kunnen zetten, is het allereerst belangrijk te bepalen wat je North Star Metric (NSM) is. De NSM is een belangrijke KPI die jou helpt om vooruitgang bij het bereiken van je doelstellingen te meten. Het is een overkoepelende metric die de kernwaarde weergeeft die een product of dienst levert. Bij AirBnB gaat de North Star Metric bijvoorbeeld over het aantal overnachtingen. Alle experimenten die AirBnb ontwikkelt en uitvoert, dragen op de één of andere manier bij aan deze metric. Door te bepalen wat deze voor jou is, geef je je experimenten focus. Deze focus helpt je inspanningen te prioriteren en betere beslissingen te neen. Een ander voordeel van NSM is dat het je helpt vooruitgang in de tijd te volgen. Door je NSM te volgen, kun je goed zien hoe je presteert en opzichte van je doelstellingen en zo nodig aanpassingen doorvoeren.

Wil je meer lezen over het bepalen van je NSM? Download dan ons e-book.

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Matthijs

Geschreven door

No items found.
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.