Hoe bepaal je een strategie voor venture building?

De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Dit is deel 2 waarin Fortier Ruben Verbaan vertelt over hoe je start met het bepalen van een strategie voor venture building.

Datum
10/1/2023
Leestijd

Nu de wereld steeds sneller gaat, moeten bedrijven snel kunnen innoveren om de veranderingen op de markt voor te blijven. Het oude model van in huis proberen te innoveren is niet langer geschikt voor het tempo waarin de veranderingen zich voordoen. Daarom is venture building een van de belangrijkste strategieën voor bedrijven geworden om aan de top van innovatie te blijven. Venture building vindt vaak plaats wanneer een bedrijf een aparte entiteit of afdeling opricht om innovatie te versnellen. Dat is niet voor niets. Peter Schwarzenbauer, voorzitter van bmw, zei eens: ‘Innovation is a willingness not to be understood for a long period of time.” Innoveren is risico nemen, niet weten waar je uitkomt, experimenteren, bijschaven en dan nog kunnen accepteren dat alles voor niets geweest kan zijn. Dit managen van onzekerheid is binnen de muren van een groot bedrijf echter allesbehalve een simpel abc’tje is. Daar heb je maar al te vaak te maken met structuren, processen of een heersende cultuur die innovatie in de weg zit. Iets nieuws doen komt dan maar moeilijk van de grond. Al is het maar omdat er constant resultaten worden verwacht.

De stappen voor venture building
Daarom; als je met venture building aan de slag wilt gaan, zorg er dan eerst voor dat je ruimte – fysiek of mentaal – in je organisatie hebt om met innovatie aan de slag te gaan – een plek waar je je niet direct hoeft te verantwoorden als iets mislukt, waar je tijd hebt om te leren, te experimenteren en te falen en niet iedereen constant in je nek hijgt. In onze eigen workingspace- De Forty Hub en eerder bij de Strategiefabriek- hebben wij bijvoorbeeld intensief samengewerkt met het innovatieteam van SIDN, dat daarmee ver weg van hun eigen kantoor zat. Een gouden zet. Er gebeurt namelijk iets interessants als je mensen in een nieuwe ruimte zet: Ze denken anders. En anders denken is goed voor innovatie.

Daarnaast geeft zo’n eigen plek je ook de vrijheid om eigen processen te creëren die losstaan van die van de organisatie. Zo’n proces is nodig omdat het je houvast geeft. Het biedt jou en je stakeholders duidelijkheid waar een nieuwe venture staat in zijn of haar ontwikkeling: welke mijlpalen zijn gehaald, welke hordes nog wachten en welke aannames definitief zijn ingeruild voor feiten. Ongeacht waar een innovatie zich in zijn ontwikkelingsstadium bevindt, is de volgende mijlpaal – daar waar je nu aandacht nu op moeten richten – onmiddellijk duidelijk voor alle betrokkenen. Daar profiteert iedereen van. Bij Forty hanteren wij bijvoorbeeld de volgende stappen waarin we van probleem doorgroeien naar product-market fit: probleemstelling, propositie ontwikkeling, rapid prototyping, pilot ontwikkeling en groeistrategie. Die houvast kun jij jezelf ook gunnen.

Meer weten over de stappen voor venture building? Download ons e-book voor meer tips. Lees ook deel 1 van onze blogserie: waarom venture building jouw innovatiestrategie moet zijn.

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?

Geschreven door

No items found.
Podcast luisteren?
Check hem op je favoriete medium
Vrijblijvend sparren?

Kom maar door met die uitdagingen!

Bel met
Sacha
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.