Voer kortcyclische experimenten uit

De afgelopen maanden hebben we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen gedeeld. Hieronder het laatste deel waarin Fortier Matthijs Wijnands vertelt het opzetten van experimenten om te groeien.

Datum
13/6/2023
Leestijd

In de vorige blog hebben we het gehad over je OMTM. Nu je weet wat deze is, is het zaak om daar experimenten rond te ontwikkelen en uit te voeren. Het GROWS-model helpt je het opzetten daarvan. Dit is een 5-staps cyclus die we gebruiken om vorm te geven aan kortcyclische experimenten.

Gather ideas
Bedenk zoveel mogelijk ideeën gericht op het verbeteren van de One Metric that Matters. Is je grootste bottleneck de overgang van activation naar revenue? Dan is het wellicht een idee om tijdelijk je prijs of business model aan te passen. Of je proefperiode te verlengen. Brainstorm samen met je team en verzamel zoveel mogelijk input.

Rank ideas
Vervolgens prioriteer je uit de lange lijst van ideeën de 5 tot 10 beste op basis van ICE. Oftewel: Hoeveel impact maak je met het idee (Impact)? Hoe zeker ben je ervan dat het gaat slagen (Confidence)? En, hoe makkelijk is het uit te voeren (Ease)?

Outline test
Vervolgens maak je voor de ideeën die je wilt gaan uitvoeren een plan van aanpak. Beschrijf daarin wat je gaat doen en welke hypothese je wilt valideren. Bijvoorbeeld: wij geloven dat als we de prijs aanpassen dat de revenu stijgt met 50 procent. Zo weet je precies wanneer je experiment wel of niet geslaagd is.

Work work work
Voer je meest veelbelovende ideeën uit. Laat je experiment vervolgens 2-4 weken lopen. Zorg er wel voor dat je de experimenten goed uit elkaar houdt. Anders weet je nog steeds niet of je experiment werkt.

Study outcome
Analyseer de data en uitkomst van je experiment en beslis je wat je hiermee gaat doen: ga je ervan leren of ga je het implementeren? Hierna bepaal je opnieuw je One Metric that Matters (kan hetzelfde blijven) en herhaal je de stappen uit de cyclus met nieuwe data tot er uiteindelijk geen OMTM meer over is. Pas dan heb je de zekerheid dat je product echt in een behoefte voorziet, bestaansrecht heeft, gewaardeerd wordt, … En jij klaar bent om definitief door te knallen naar de beoogde groei.

Aan de slag met Venture Building
Dit is het laatste blog uit onze serie over venture building. Wil je meer weten over hoe je een financieel groeimodel opstelt en over venture building in de breedste zin van het woord? Download ook ons e-book voor meer tips!

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?
Podcast luisteren?
Check hem op je favoriete medium
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Matthijs

Geschreven door

No items found.
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.