Waarom Venture Building jouw innovatiestrategie moet zijn
Venture Building, een steeds bekender wordend begrip. Maar wat is het eigenlijk? En vooral, waarom zou het jouw innovatiestrategie moeten zijn? In deze blog gaat Fortier Jan-Willem van Beek in op deze vragen.

Datum


2 augustus 2022

We weten allemaal dat technologie exponentieel verandert. Wie had bijvoorbeeld kunnen voorspellen dat e-commerce de winkel zou nekken? En 3D-printers in staat zouden zijn om complete sectoren te veranderen of te laten verdwijnen? Dit gegeven noemen we Martec Law. De exponentiële groei die technologie doormaakt, is een direct afgeleide van de Wet van Moore, die voorspelt dat de capaciteit van computers elke anderhalf jaar zal verdubbelen, bij dezelfde kosten. Organisaties daarentegen kunnen deze snelheid maar moeilijk bijbenen. Verandering in gedrag en cultuur kosten tijd. Er zijn maar zoveel veranderingen in mensen, processen en technologie die een organisatie in één keer productief kan absorberen. Dit verklaart het grote gat tussen enerzijds de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt en hoe organisaties zich daaraan aanpassen. En ook de vrees dat een nieuwe partij die wel flexibel is, in het gat springt en misschien wel jouw organisatie overbodig maakt. Dit is de grote uitdaging waar veel organisaties en bedrijven voor staan.

Nieuwe proposities

Het goede nieuw is dat je Martec’s Law niet als een bedreiging hoeft te zien. Ja, disruptie kan je business overvallen en je winstmarges aantasten, maar je kunt er ook bewust en proactief voor zorgen dat het gat op de Martec-grafiek niet te groot wordt. In het beheersen van Martec’s Law is het allereerst goed om te weten dat jij aan de knoppen draait om jouw organisatie sneller innovatiever te maken. Je kunt bijvoorbeeld meer agile gaan werken om zo wendbaarder te worden in het verbeteren van je bestaande producten. Je kunt ook een extra stap zetten en proposities op basis van state of the art technologie ontwikkelen die beter omgaan met de gewijzigde realiteit in je markt of sector. Dat betekent niet alleen je bestaande producten verbeteren, maar ook nieuwe producten in bestaande markten of bestaande producten in nieuwe markten ontwikkelen. Lastig? Ja. Maar niet onmogelijk!

Venture Building

Wij geloven er heilig in dat Venture Building de route naar succes is. Je kunt echt vernieuwende innovatie nu eenmaal niet ‘inkopen’ in onze ogen of laten opknappen door externen, tenminste niet als je Martec’s Law echt wilt breken. Dan moet je ook zo ver willen gaan dat je zelf vuile handen durft te maken. De gedachte bij Venture Building is simpel. Je ontwikkelt naast je huidige organisatie nieuwe proposities, en eventueel verdienmodellen voor een nieuwe markt. Door het buiten de bestaande business te plaatsen, kun je je bevrijden van logge regels en structuren en nieuwe teamleden aantrekken met een ander DNA. Het resultaat: je lanceert meerdere speedboten. Onderweg zinken er ongetwijfeld een paar, maar de beste speedboten overleven en vormen de basis voor de toekomst van jouw bedrijf.

Succesvolle waardeproposities

En het kan. Elke organisatie - ook die van jou - kan in potentie op eigen kracht succesvol waardeproposities maken op basis van nieuwe technologie. Zelfs wanneer innoveren nog niet direct in je DNA zit en je je organisatie nog niet hebt ingericht op het toekomstbestendig maken van je productportfolio, maar misschien nog vasthoudt aan oude successen, het managen van voorspelbaarheid en het runnen van de machine die al tijden op dezelfde manier draait. Je moet er alleen wel de juiste stappen voor zetten en op een andere manier naar de wereld leren kijken. De komende tijd zullen mijn collega’s van Forty je in een blogserie hierin meenemen. Want juist buiten de comfortzone van je aannames, vaste structuren en processen liggen de kansen. Let’s go!
Jan-Willem

Wil je samen vooruit?

Neem contact op met Jan-Willem.

Bel onsStuur een mail

Auteurs

Sacha Boekelder
Innovation Strategist
Forty is ISO 27001 gecertificeerd!
Wat kan omnichannel voor mijn organisatie betekenen?
CasesOver onsDienstenStartupsVerhalenOnze mensenVacatures

Maliebaan 50
3581 CS Utrecht


+31 (0)30 2737 422

hello@forty.nl